onsdag 18 juli 2012

Vägen till jobbet


Jag har 2.8 mil från vår lägenhet till min arbetsplats och denna resa tar mellan fyrtio minuter och en och halv timme beroende på hur trafiken är. Under "peak-hour" är det trefiligt nästan hela vägen då man inte får parkera i vänsterfilen som man får övrig tid. Däremot måste jag lämna motorvägen tidigare vid peak-hour då de stänger av avfarten som ligger ungefär där det står Kingsford på kartan. Missar man det åker man på att betala sex dollar i vägtull. Detta gäller dock bara för norrgående trafik så när jag åker hem från jobbet kan jag åka i tunnel första milen genom staden gratis. Sen är det massa variabla hastighetsgränser utanför skolor och på andra ställen så det gäller att ha koll på vad klockan är.   
På vägen måste jag även korsa nästan trettio trafiklysen, fem rödljuskameror, två fartkameror och åtta golfbanor.

Vi har ganska bra väg ner till "the Shire". Vägen väst om CDB mot Parramatta (M4), Norr om stan (M2), väster om frygplatsen (M5) och vägen upp mot stränderna på norra sidan är mycket mer trafikerade. "M4 går redan mycket långsamt och M5 står nästan still i huvudtunneln" så börjar nästan alla trafikmeddelanden på radion. Dom har räknat ut att de vägarna kan ha en medelhastighet på under 15km/h.

Eftermiddagarna på vägen hem under flygplatsen är min värsta huvudvärk...

Gryning på vid Brighton le sands.
Under flygplatsen
På morgonen är det fem filer mot stan men bara tre från och det ändrar dom tillbaka innan lunch så det blir fyra åt båda hållen. 

Ändå så föredrar jag att köra istället för att sitta på tåget en timma. Speciellt nattpassen då man åker "emot" trafiken. Och med vår skruttiga lilla bil kostar det inte ens hälften av vad tågkortet skulle kostat. Bensinen pendlar mellan åtta och tio kronor litern.

Det är skönt att ha möjlighet att ta tåget ändå då man kan lämna bilen på stan om man vill ta en kall en efter jobbat pass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar