måndag 2 april 2012

Slutet på semestern

Sista etappen på vår resa var att ta oss hem igen efter New South Wales kust söder om Sydney. Eftersom vi hade många dagar kvar innan vi behövde komma hem så kunde vi ta det med ro.
Första stoppet blev i Merimbula där vi bodde på en jättecamping med tre pooler två långa stränder och en mysig liten stad. Efter det tog vi oss upp till Batemans Bay där vi också slog upp tältet på en fin camping vid en lugn strand. Där ingick lån av tennisracket och minigolfklubbor i campingavgiften vilket gjord att jag och Sara kunde tävla lite.

Nästa stopp tog vi Pebbly Beach (bara någon mil från Batemans bay). Där fick man tälta i Nationalparken bara hundra meter ifrån en strand där det bodde en hel koloni med kängurur som man kunde gå ner och hälsa på.

Sista dagarna på semestern spenderade vi vid Jervis Bay som är ett väldigt populärt semestermål bland storstadsborna. Men så här på slutet av sommaren och mitt i veckan så var inga problem för oss att få plats. Jervis bay består av tre stora semesterorter som ligger i en vik med en strand som sägs ha den vitaste sanden i världen.

Sen vill jag avsluta med att berömma vår älskade Holden Barina som höll ihop i alla 330 mil på 19 dagar. Fylla lite olja och byta ut två slitna däck. Inte alls illa för en 22-åring.

"Blowhole" i Kiama. Vågorna slår in i en tunnel och vattnet sprutar upp som i en geiser.

Väl tillbaka på jobbet så har jag jobbat mycket helgpass, vilka är ytterst intressanta. Det kommer förbi så mycket roligt folk och står man vid stegbilens port så blir man sällan uttråkad. Det är lite svårt att ta sig i kragen och gå och lägga sig och så vet man att det ändå kommer bli svårt att sova med allt ljud från Kings cross nattliv.

Två bränder hade vi på skiftet igår. Ett så kallat andra-alarm till en restaurang i ett köpcenter. Andra-alarm innebär att förutom de två första släckbilarna larmas även  fyra till släckbilar, en hävare, en räddningsbil och insatsledaren så det var mycket folk där. Bilden visar soffgruppen där alla rökdykarpar satt och vilade och drack vatten i vänta att få börja jobba. Jag och min kollega fick vänta i tjugo minuter på vår tur att göra en insats.

På vägen hem fick vi ett nytt larm om en "brand i sopor". När vi kom fram hade dock branden spridit sig upp i ett tak och in i ett kontor. Kändes dock lite taskigt att kalla två uteliggares hem och alla ägodelar för sopor.
Efter en dusch och middag vid midnatt blev i alla fall natten lugn.