lördag 19 maj 2012

Kvarsittning

Om någon brandman på påstigande grupp blir sjuk eller tar ut kompledigt eller extra semester så måste gruppen som ska stiga av sitt skift täcka upp tills alla övertaliga från andra stationer alternativt övertidare har anlänt. Och dessa meddelas inte var de ska vara förrän vid skiftstart. Så ibland måste några av oss jobba kvar i upp till tre timmar (mot övertidsersättning).
På en lördagskväll för några veckor sedan då det hölls en minnesceremoni för en avliden brandman så var ca 17 av 25 brandmän från huvudstationen borta från jobbet vilket innebar att 17 stycken av det avstigande skiftet var tvungen att stanna kvar i väntan på att skiftinspektoren fått in alla övertidare. Vi har haft någon gång att tre av oss fem fick stanna och allt detta galler även styrkeledarna. Så man kan inte vara helt säker på när man kommer hem efter jobbet här.

 Till vänster: Utprovning av de nya larmkläderna som levereras snart. Till Höger: grabbarna har övertygat mig om att Vegemite är ratt ok om man brer mackan på rätt sätt.


Förra helgen var jag på fest tillägnad min kollega Brad och hans Natasha som förlovat sig under sin semester i Whistler, Kanada. En riktigt lyxig fest på ett fik i Coogee där de runt hundra glada gästerna bjöds på mat, dryck och underhållning hela kvällen lång.



I tisdags så åkte vi till svenska kyrkans barngrupp och den har gången så tog jag dit Elmer så Sara kunde gå och shoppa lite på stan innan hon anslöt lagom till våfflorna som serveras till lunch.

Vi har ingen kaffemaskin har sa vi far kopa barsistabryggt kaffe pa kafeerna runt stationen som alla ger oss bra rabatt. Har ar Issi som gor det basta kaffet har. Hans tjej ar fran bomhus! och de har faktisk bott i Gavle ett kort tag sa han kan lite svenska.


Nu jobbar jag mitt sista pass innan vi åker på en liten semester upp efter kusten. Vi blir borta resten av maj och vi ser fram emot att komma ut och se lite mer av landet. Sista maj har brandkåren fått platser att spela golf på Royal Canberra golfbana får se om jag ska försöka få komma med där. Det är en sån där bana som annars är stängd for allmänheten och om jag ska vara med måste jag skaffa lite nya kläder sa man klarar kraven som ställs.

1 kommentar:

  1. Klart du ska va med på golfen!! Du kan få en gratiskurs av mig om du inte platsar!! //Sjögren

    SvaraRadera