torsdag 3 november 2011

Överklassveckor

Nu är det överklassveckor här i Australien. Det började med med Goldcoast racing, sen peakade det den här veckan med "the Melbourne Cup" (galoppvecka) och nästa vecka är det Australian Open i golf här i Sydney.
Så under ett tag nu har det varit väldigt kändistätt här. Storbritanniens/Australiens drottning har varit här på turné, champagnen har flödat och jag och Elmer fick fly ut ur Mirandas shoppingcenter idag för att slippa trängas med massa Kim Kadashian fans. Melbourne cups anrika galopptävling var nog det mest spektakulära, då tog många halva dagen ledigt från jobbet och klädde upp sig med roliga hattar och 1920-tals-kläder. Jag jobbade i tisdags då huvudloppet var och det var bra feststämning i stan då :) dock dog det av lite mellan nio och tio på kvällen då många åkte hem för att hinna nyktra till lite innan arbetet på onsdag morgon.

"The Cup"- utstyrsel


Samtidigt som Jet-settarna har glassat runt här har arbetarna och deras fackförbund haft det lite tuffare. Det har vart en stor strejk på flygbolaget Qantas som lett till stora problem för många resenärer runt om i värden. Nu har planen börjat skjutsa passagerare igen men tvisten är nog inte helt löst. Även här på brandkåren har det vart en liten dispyt mellan fack och arbetsgivare vilket gjorde att brandmännen för ett tag hade övertidsstopp och fick bara göra pass på sin hemstation. Detta ledde till att det under ett par dygn var mellan 20 och 30 av stadens brandstationer stängda på grund av personalbrist och deras släckområde fick då täckas av närliggande stationer. Den tvisten är nu löst och allt flyter på som vanligt igen.


Igår var familjen på lite utflykt in till stan efter jag kommit hem från nattpasset. Jag har haft lite "tur" med nattpassen så här länge, knappt några larm alls under sovtid (dock en massa på kvällarna och på mornarna men det lider man ju inte av dagen efter).  Det vart först Sydney aquarium för att sen ta en promenad förbi operahuset och genom botaniska trädgården.

Vi fick ett "Magic Pass" av Rohan som berättigar oss till fri entré till en massa nöjesanläggningar runt om här. Grymt bra! Om vi ligger i ska vi nog kunna få alla tjugo stämplarna i det häftet.








4 kommentarer:

  1. Tjena! Kommit upp på brädan än? Det tror jag nog! Ni verkar ha det bra och det är ju skönt!
    Kör hårt med stämplarna;)
    //Sjögren

    SvaraRadera
  2. Har inte hunnit ut sa mycket an, det ar sa mycket annan man vill gora. Och senast slog vagorna mig gul och bla. Men snart sa.....
    /Bjorn

    SvaraRadera
  3. Men vad jag längtar tillbaka till Australien när jag läser bloggen och tittar på bilderna. 3 veckor var alldeles för kort! Njut på!

    /Marlene

    SvaraRadera
  4. Min inbjudan till överklassveckan måste ha kommit bort i posten, med tanke på min lön.... /132

    SvaraRadera