måndag 4 juni 2012

Skogsbrand


Vi fick aka och hjalpa till och skydda bebyggelse da det genomfordes en forebyggande skogsbranning i Seaforth som ligger norr om city, innanfor Manly. Vi hade faktiskt anmalt oss frivilligt till detta da en av killarna pa gruppen behovde erfarenhet av skogsbrand i processen att ga fran att vara level 1 brandman till att bli kvalifiserad brandman. Kan man inte visa att man har erfarenhet av omraderna sa far man ett svarare prov att genomfora istallet.


Genomgang innan skogsbranningen


Det hela tog mer an hela dagpasset sa jag kom hem lite senare den dagen och det tog ganska lang tid innan branden kom i narheten av oss. Sa vi hade lite tid att prata om vilka giftiga djur som finns i markerna runt Sydney. Jag tyckte mig hora att dom sett en thunnelweb spindel lite ovanfor dar vi holl till (det ar varldens aggressivaste och giftigaste spindel). Jag berattade sa klart om alla giftiga djur i Sverige (inte trampa pa ormar med zickzack-monster pa ryggen och svalj inte getingar).

Pyroman

Bagagelucka for att forsla hem blot slang


Vi hade hjalp av en helikopter med ogon fran ovan och denna tankbil var av modellen storre 


Nu har jag jobbat pa stationerna i Redfern och Balmain ocksa och har darmed vart pa nastan alla stationer i Sydney Metropolitan East 1 som var zon heter. Balmain ar Sydneys aldsta brandstation. En stor fin gammal byggnad med balkong med utsikt over Harbour Bridge. Trots sitt centrala lage har man inte saskilt manga larm dar (ca 500/ar) och det gor att man har manga rutinerade brandman dar som hittat en liten oas i staden. 
Om det blir en position ledig pa nagon station sa ar det den sokande som har hogst rank och langst anstallningstid som har ratt till positionen. Dom flesta nyanstallda far borja pa nagon citystation med mycket larm for att med aren sedan kunna soka sig till lugnare stallen. Och vill man ut ur Sydney till grannstaderna Newcaste och Wollongong far man rakna med att koa och pendla i minst tio ar da man maste vara bosatt i staden for att fa sta med pa listan.

Jag hoppas nu att dom ska oppna en plats at mig nagonstans utanfor city sa man far kanna pa att jobba i nagon forort med. Dock ar vi lite undertaliga har nu sa jag har inte allt for stora forhoppningar. Det ar bara fyra mander kvar pa detta utbyte nu...



1 kommentar:

  1. Livsfarligt här i skogarna! Det finns ju varg också, snackade med Janne nyss hehe! manlig tankbil! Midsommarafton var kanon här hemma, satt ute i solen hela dagen och smakade lite på nubben... Hoppas allt är bra med er!! Mvh Sjögren

    SvaraRadera