söndag 4 december 2011

Nu är det officiell sommar

1:a december är första dagen på den australienska sommaren.

Här jobbar vi först två dagar sedan två nätter (vilket kallas ett "set") sen är man ledig i fyra dagar. Det har hittills varit förhållandevis få larm under mina pass speciellt under nätterna. Dom har kallat mig "det vita molnet" som aldrig för med sig några oroligheter men förra fredagen blev det ändring på det. Vi hade elva larm mellan midnatt (bara automatlarm) och skiftbytet klockan sju och då missade vi fyra automatlarm och torrkokning i vårt område då vi var upptagna med annat. Det var inte bara hos oss som larmklockan gick för jämnan utan i hela centrala staden. Det var inte ovanligt att vi på väg på larm mötte brandbilar som var på väg till andra larm. Vi brukar inte planera in så mycket saker dagen efter mina nattpass då vi vet att nattpassen kan innebära mycket arbete för mig. Men i lördags hade vi så klart planerat att gå på svenska kyrkans julmarknad. Jag kunde sova två timmar efter skiftbytet innan det var dags att ge sig iväg men måste erkänna att jag var ganska sliten efter att ha somnat och vaknat cirka åtta gånger under natten. Längsta nattvilan var inte ens tjugo minuter.
 
Sortering av solglasögon beställda åt skiftlagen

Under mina fyra lediga dagar köpte vi en bil. En Holden Barina frän 1990 som luktar lite lustigt inuti men for $1000 med AC, CD och med registrering och besiktning ordnat till oktober nästa år var det bara att slå till. Lägger ut en bild på den medan den fortfarande rullar som den ska.

Deryck öppnar sin magiska container i bakgrunden.

Igår (fredag kväll) hade jag min första "löpning" frän Darlinghurst till huvudstationen City Of Sydney. City of Sydney är en imponerande stor station med nästan tjugofem brandmän i jour. Kommer nog skriva med om den stationen i framtida blogginlägg.  Jag blev så klart placerad på slagpåsen "The Flyer" som det verkar som ingen egentligen vill vara på då den sällan står stilla men just detta nattpass vart den bara utlarmad sex gånger. På Flyern är man tre i baksätet istället for två där tredje man har som uppgift att bara bära med "the goat bag" som är en väska fylld med slang. Var faktiskt ganska skönt att slippa slänga på sig andningsskyddet hela tiden for en gångs skull. På Darlinghurst måste vi bara både goat bag och andningsskydd vilket är både tungt och otympligt.

Vi släckte en papperskorg i mitt ordinarie område under en nattlig cruising.


Nu är det lördag nattpass och vi häller på att göra reklam för och sälja årets brandmannakalender till alla partyglada som tittar förbi stationen. Inte ett larm på fem timmar nu men det kommer nog inte hålla sig hela natten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar